Ulrike Bolenz
fotografie en schilderkunst
In de oudere werken van kunstenares Ulrike Bolenz vinden we steeds een sterke humane binding met de menselijke geschiedenis. Een voorbeeld hiervan is "Beresina", een overlevingsstrijd uit het verre verleden dat nu met de Russische veroveringsdrang een heel actureel terugkerend verhaal is geworden. In 1995 creëerde ze "De Lachende Vrouwen", een ode aan de eerste priesteressen in de Anglicaanse kerk. Dit thema is opnieuw een strijd, ditmaal voor de rechten van vrouwen in onze maatschappij. Vanaf 2020 vinden we haar werk "De Eeuwig Mens". Hierin wordt de vluchtende mens voor armoede of oorlog afgebeeld als slachtoffer. Ulrike Bolenz verwerkt deze gegevens in magistrale museumwerken. Haar werken zijn groots van formaat, maar klein in details waardoor ze verscheurdheid en pijn weergeven. Ulrike Bolenz staat vooral bekend om haar kunststijl waarbij ze fotografie toepast op een transparante zelf vervaardigde ondergrond die ze gedurende meer dan 20 jaar heeft ontwikkeld. Hiermee smelt ze het digitale hedendaagse media samen met een unieke vorm van samensmelting: een moderne sculptuurvorm en haar schilderkunst. In haar werk "Cocons" treffen we op speelse wijze bijna hedendaagse ingesmolten fossielen aan. De transparantie brengt ze ook in grote acrylglas zuilen waarin levensgrote vrouwen uit alle continenten lijken ingesloten, zonder vrijheid en om onze aandacht vragen, meestal lachend. Deze vredeszuilen reizen sinds enkele jaren door diplomatiek Europa als boodschap van gelijkheid tussen man en vrouw. Bolenz is en blijft humanistisch. De aandacht voor de mens is sterk aanwezig in het werk "Europa Godin", een zelfportret. Naast de transparante werken die ons verplichten te zoeken naar zichtbare elementen, creëert Bolenz ook een spel van licht en vervaagde waarnemingen tussen de kijker en de kunstenaar. De erotiek, indien aanwezig, dringt zich niet expliciet op. Vandaag voegt Ulrike Bolenz bronzen beelden toe aan haar oeuvre. Hierbij kiest ze bewust voor de mythische figuur van Icarus. Het nieuwe werk "De Vrouwelijke Icarus" op doek is uniek met zijn ingewerkte vleugel. De details zijn sterk uitgewerkt in olie- en acrylverf, terwijl de fotografische elementen een typische onscherpte bevatten die kenmerkend is voor Bolenz stijl. Haar werk is niet te vangen in één woord ...